Jak dzieci uczą się poprzez zabawę

Jak dzieci uczą się poprzez zabawę

Termin „dziecięca zabawa” sygnalizuje coś, co jest prawie zbyt łatwe, młodzieńcze, a może nawet nie warte twojego czasu. Jako dzieci wszyscy urodziliśmy się do zabawy – jest to uniwersalna cecha ludzka, którą dzielimy we wszystkich krajach i kulturach. W ten sposób uczymy się interpretować, wchodzić w interakcję i zmieniać świat, do którego przybyliśmy. Niezależnie od tego, do jakich (jeśli w ogóle) zabawek dziecko ma dostęp, istnieją określone rodzaje zabawy, które wydają się zakodowane w naszym DNA. Oto niektóre sposoby, w jakie Twoje dziecko uczy się poprzez zabawę i jak możesz je do tego zachęcać.

Śpiew, wydawanie dźwięków i muzyka

Pierwsze bełkotliwe dźwięki wydawane przez dziecko są prawie nie do odróżnienia. Ale już trenują swoje struny głosowe, aby przygotować się do mówienia w języku (językach), które słyszą wokół siebie. I nie tylko dźwięki głosów są ekscytujące do rozszyfrowania i naśladowania, ale wszystkie dźwięki wokół dziecka. Odgłosy zwierząt, proste piosenki dla dzieci, muzyka, klaskanie, stukanie w różne przedmioty, aby wydawać własne niesamowite dźwięki. Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko reaguje na określone dźwięki, powiedz mu, co to jest. „To jest suszarka do włosów” – „To jest ekspres do kawy” – „To jest szczekanie psa”. Wszystkie te proste czynności pomogą rozwinąć ich słownictwo oraz zrozumieć i zadawać pytania na temat życia, wszechświata i wszystkiego innego.

Układanie, budowanie i dekonstrukcja

Układanie wież z rzeczy to kolejna uniwersalna zabawa, którą można wygodnie dostosować do każdego miejsca, w którym się znajdujesz. Maluchy i przedszkolaki będą układać poduszki, klocki, książki, patyki, kamienie, pudełka, garnki i patelnie i wszystko inne, co może im dostać się do ręki. To pierwsza fizycznie kreatywna aktywność Twojego dziecka, polegająca na próbie łączenia lub przekształcania znalezionych przedmiotów w coś innego. Co się stanie, jeśli zrobisz to czy tamto? Wszystko jest możliwe, dopóki wieża się nie zawali. Ale to nic – bo wtedy będziesz mógł to wszystko powtórzyć! To niesamowity wiek. Twoje dziecko rozwija umiejętności motoryczne, umiejętności organizowania, umiejętności analityczne i – nie wiedząc o tym – wczesne umiejętności naukowe i inżynieryjne.

 

Budowanie i dekonstrukcja rzeczy w celu sprawdzenia, jak działają, to kolejna klasyczna, twórcza czynność, która wzbudza ciekawość i stymuluje zdolności motoryczne. Dzieci będą zachwycone dostawaniem zabawek na urodziny, ale często papier i pudełka, w których przyszły zabawki, są o wiele bardziej interesujące. Podaj im rolkę taśmy i obserwuj, co się stanie. Kiedy dzieci budują lub niszczą rzeczy, aby je złożyć w całość lub zamienić w coś innego, dzieje się tak dlatego, że widzą potrzebę, problem lub okazję, którą chcą wykorzystać. Uczą się planować (lub po prostu najpierw myśleć), zaspokajać potrzeby, zamieniać szansę w coś namacalnego lub rozwiązywać problem. Mogą nauczyć się sortowania, liczenia, współpracy i negocjacji podczas budowania z przyjaciółmi. Zaczyna się od kreatywnego pomysłu i kogo obchodzi, jak na początku będą wyglądać rezultaty – to wszystko jest dobrą praktyką.

 

Odgrywanie ról

W wieku przedszkolnym sposób, w jaki Twoje dziecko bawi się z innymi, ewoluuje skokowo. Dzieje się tak wtedy, gdy stają się świadome swojej roli wobec innych, wchodzą w interakcje i budują relacje z innymi dorosłymi i dziećmi w ich wieku. Mniej więcej w tym samym czasie ich wyobraźnia rozwija się z prędkością światła, a odgrywanie ról staje się ich pierwszą „jazdą próbną” rozwijającą umiejętności społeczne, empatię, dzielenie się i grę fair play. Mogą być superbohaterami, odgrywać codzienne scenariusze naśladujące prawdziwe życie, bawić się lalkami i figurkami oraz zacząć tworzyć bardziej skomplikowane historie. Fakt i fikcja są wymienne, a niewidzialni przyjaciele są dla nich tak samo prawdziwi, jak ci, których widzisz. Korzyści z posiadania niewidzialnych przyjaciół: szybko biorą na siebie winę za każdy bałagan, który zrobiłeś, nie jedzą dużo i mogą zachować wszystkie twoje sekrety.

Jest to dobry wiek, aby zaangażować je w codzienne czynności, za pomocą prostych, dostosowanych do wieku zadań, narzędzi i obowiązków. Pozwól im wymieszać składniki na obiad, nakryć do stołu, zerwać mlecze (które i tak prawdopodobnie będą chcieli zerwać), nakarmić lub wyczesać psa, posortować nakrętki i śruby w garażu lub czymkolwiek, co ich interesuje. I będą dumni z opanowania nowych, dorosłych umiejętności.

Czasami, gdy się starzejemy, zapominamy o zabawie i stawiamy czoła wyzwaniom życiowym, obowiązkom, kryzysom lub smutkowi – a zabawa zostaje zredukowana do niepoważnej, bezsensownej czynności. Dzieci są Twoim wehikułem czasu, kiedy świat był u Twoich stóp i wszystko było możliwe. Kreatywność nie jest tylko domeną dzieci – pomaga nam rozwiązywać problemy przez resztę życia, jeśli na to pozwolimy. Graj więc tak, jakby nikt nie patrzył i ciesz się jazdą.

Powrót do blogu